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lunedì 29 gennaio 2018

Regnvm Animale/Norn - Brinna/Brenna

#PER CHI AMA: Black/Crust Punk
Ho notato che gli split album nel mondo crust sono merce assai frequenti. Non mi meraviglia pertanto questa nuova release, targata Deutsche Bulvan Bolag, condivisa tra gli svedesi Regnvm Animale (che abbiamo avuto modo di conoscere nel Pozzo con il loro debut 'Et Sic in Infinitum') e gli islandesi, a me sconosciuti, Norn. Il genere proposto l'ho già anticipato: un crust miscelato al black metal. Cinque tracce a disposizione di ogni band per far capire chi è la più cattiva nella loro personale proposizione di 'Brinna' (degli svedesi) e 'Brenna' (degli islandesi), con quest'ultimo che è dedicato all'Universo 25 (che suppongo si rifaccia all'esperimento della fogna del comportamento, condotto nel 1962 negli Stati Uniti). Si parte con i Regnvum Animale e l'intro quasi country (credo sia un banjo quello che risuona nel mio stereo) di "Förhoppning". Nella seconda "Människan är Människans Varg", i nostri propongono la loro personale forma di crust melodico ed atmosferico, quasi fischiettabile (non me ne vogliano, ma io lo trovo un complimento) perchè la melodia mi si stampa nella testa e non riesco a levarmela di dosso. Ancora meglio la successiva "Våga se mig i ögonen", in cui le vocals disperate del frontman Jens si schiantano su di una ritmica sconnessa, quasi folklorica a metà brano, ma assai intrigante nella sua componente melodica e nei suoi strappi più estremi. La title track corre che è un piacere in una violenta miscela crust punk con la melodia di fondo in tremolo picking, che ha sempre forti richiami volti alla tradizione folk scandinava, con la stridula componente vocale che fa il suo sporco mestiere. Un pianoforte, si avete letto bene, apre a braccetto con delle spoken words, "I Doden", una traccia che va a pescare direttamente nel dark di primi anni '80 (penso ai The Cure di "A Forest"), grazie ad una voce pulita e darkeggiante. Bravi. Mi muovo sui Norn e qui il sound sembra apparentemente inasprirsi con una proposta che viaggia sui binari del punk black. "Hvitar Kjùkur" mette in mostra la propria versione di tremolo picking con un riffing e una melodia che scomodano un paragone inatteso con gli In the Woods del primissimo demo 'Isle of Men'. La voce è pulita, ma urlata, le chitarre belle impastate come da tradizione, alla fine per quanto lineare ed elementare possa essere la proposta della band di Reykjavík, mi convince. La sezione punk corre veloce anche nella successiva "Þúsund Rauð Ljós", fatta di ritmiche serrate oltremodo lineari, una sorta di Sex Pistols riletti in chiave crust. Il tremolo picking continua a fare il suo dovere nella più incasinata delle tracce, "Af Svörtum Álfum og Öpum Þeirra", per lo meno quella dalla chiusura più indecifrabile. Ancor più complicato poi, il finale affidato alla chitarra acustica di "Ábreiða" in una song che sembra derivare dalla tradizione folk nordica che spiazza non poco. Alla fine 'Brinna/Brenna' è uno split album ben riuscito che conferma quanto di buono avevamo già detto per i Regnvm Animale e che nel frattempo ci fa conoscere anche la musica dei Norn, orfani purtroppo da poco del bassista Vltimvs Diabolvs, deceduto a novembre del 2017. Due band decisamente da approfondire. (Francesco Scarci)

The Pit Tips

Francesco Scarci

Kassad - Faces Turned Away
Kardashev - The Almanac
Maglor - Asunder

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Five_Nails

Norse - The Divine Light of a New Sun
Shroud Ritual - Five Suns
Oak Pantheon - From a Whisper

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Felix Sale

Omenfilth/Sulphurhaze - Veneration of Cruel Lust
Guerra Total - No left, No Right, Just Zombies in the Night
Rabies - Death Sentence to Mankind

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Alejandro "Morgoth" Valenzuela

Akercocke - Renaissance in Extremis
Incantation - Profane Nexus
Nile - Annihilation of the Wicked

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Alberto Calorosi

Major Parkinson - Blackbox
Les Lekin - Died with Fear
Closet Disco Queen - Sexy Audio Deviance for Punk Bums

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Matteo Baldi

Orca - Estinzione
Downfall of Gaia - Suffocating in the Swarm of Cranes
Radiohead - Com Lag

domenica 28 gennaio 2018

Grimtone - Memento Mori

#FOR FANS OF: Black Metal
Just in time for the first snows of the season, two man Swedish black metal project, Grimtone, released its first full-length album, 'Memento Mori', with all the raging winds and flying ice expected to prove itself as a raw and fitting addition to the plethora of newcomers honoring the roots of the style.

Blasting out of the gate with some shameless Immortal worship in “Souls Reborn in Hate”, it is clear enough that Grimtone promises to make up for its lacking inventiveness with aggression. Sure, Michael Lang has an aptitude for his instruments and plenty of stamina to hold down his blast beats, however it seems that the music as a whole would benefit from more input and outside ideas to push the instrumentation past its satisfactory simplicity into a more interesting dimension. While Linus Carlstedt provides vocals, it seems very likely that Lang is the main contributor to the band with control over every instrument, leading to a bottleneck of creativity. There are some good tremolo hooks throughout this album like in “The Blood of the Dead” and “Armageddon (Rise from Hell)”. Sadly, they end up reeled in by a constant background black metal blast. Between sparse cymbal breaks and blast beating, there is not much more going on in the lower register throughout the majority of 'Memento Mori', just an endless grim tumble of flat and atonal aggression that blends itself into a vanilla paste thick enough to paint a face and fill an average mold with the bare minimum.

I keep wondering, where is the shriek, where is the fear, where is the evil that I so desire between shrill and nearly inescapable riffs that sound as fearsome as they are destruction in the ears? Yet this band has nothing but a pathetic personae to push rather than a true sense of horror to isolate and explore. If you blast this album, you hear the same as you do when listening to it on a lower volume. There is nothing but a base system of banality driving this music that, while keeping a drum stamina, doesn't grab a church by the steeple and feed it to Satan's fire. If this band wanted to portray the oldschool, it simply kindergartens it and that is what makes this album so utterly inane and commercial an attempt.

Most disappointing is that the title track ends up sounding more like an 8-bit Bowser battle than a bombastic black metal offering and the guitars, held deeply in the background, sound exactly like the guitars in each verse of “Fields of Pale Limbs”. This production is perplexing. Either the band doesn't understand how the limitations of lo-fi recording equipment contributed to the releases of early black metal and its sound, namely the necessity for personality and definition through its minimalism, or the band just doesn't care because this album was clearly recorded on nice equipment and then mixed to sound awful, doing the music a disservice and simply coming off as contrived. Throughout six main songs, there is an average of one riff at best per song, not counting incessant repeating ideas that end up hammered into dullness by a damnable one-trick drum kit.

The biggest change in drumming comes in “Witch's Lair” where the percussion is allowed to build from a slow and sharp cymbal and snare combination to steadily rise in intensity. Where the majority of this album was hammering to the kvlt, Michael Lang does stretch out a bit on this track to help distract from the vocals and let a cymbal tap the tip of the tremolo. Bass and echo come in waves, falling with the guitars in a very literal and linear sound that yearns to take a next step into some sort of counterpoint. Grimtone is almost there in “Witch's Lair” but, to its own detriment, is unwilling to embark on that journey as they band plays it as safe as possible. Black metal is not a safe sort of music and I think Grimtone forgot that fact while trying to appeal to that same audience.

“Empress of Black Light” lines a riff right back up with the canon created by the title track, rounding out the majority of this album with its quick sawing that has become an all-too-familiar and unearned encore throughout these thirty-one minutes. In spite of a nice second riff that swings past the lead in a far more pleasing fashion, Grimtone fails to impress with too little too late. Like the actual style of memento mori, images taken of the dead during the days when photography was prohibitively expensive and most families' only pictures of their loved ones would be of corpses propped up after death for the occasion of a funeral, Grimtone may as well have left the old school to its own era and tried to do something slightly new. Sadly, 'Memento Mori' is another average and unnecessary underground attempt at homage without personality. Stiffness and mysterious minimalism do not always equate to grimness. Such a flat and unimpressive album merely shows this pair's own atonality and trite creativity in a realm so accustomed to innovation. Grimtone is likely to dwell among the likes of Framferd and Runespell. In a hall lined with identical statues and where the haunting echoes of 'who?. . . who?' glide past rafters upon which no owls care to perch. (Five_Nails)

Chronic Xorn - For These Sins Who Must Die

#FOR FANS OF: Metalcore, As I Lay Dying
Chronic Xorn is a metalcore band based in Kolkata, West Bengal, India who had been around since 2007. Below is my review of their recent studio, 'For These Sins Who Must Die'. Now, there is a satisfactory element in this sophomore studio album, but no matter how committed the band's effort is in this release, it's still isn't a memorable offering because of the run-of-the-mill metalcore riffs and cliché metalcore breakdowns that are very much alike to those early As I Lay Dying records. Released by the band independently last December 18th of 2017, 'For These Sins Who Must Die' is their follow up to their 2012 debut "From Mercy". What this release offer is a material full of stocky palm mutes and hackneyed core-esque racing hooks.

The first thing I've noticed about this album is that every song sounds exactly the same and the songwriting is pretty poor and generic. Every track has that identical and typical metalcore riff followed by some generic swivel riff clearly stolen from 'Slaughter of the Soul' by At The Gates. For its 23 minutes of playing time, this formula is repeated over and over without offering anything absorbing and appealing along the way. Chronic Xorn, like most of their metalcore contemporaries, committed the most cliché mistake in the genre and that is having a poor and bad song structure. They literally sound like every generic metalcore band out there.

Outside from the fact that the listeners will get stuck with boring riffs, we are also showered with habitual breakdowns and a terrible trying hard death metal vocals. One can notice immediately that the band's vocalist sounds like one of those angry teenage kids uploading their 'how to do extreme metal vocal' videos on youtube to try and catch attention. There is absolutely no variation in his delivery and he gives every indication of the routine cancerous weak hipster death metal vocal conveyance. Bassline might be audible, especially in the melodic and soft parts, but the bassist doesn't do anything vindicating. He just follows the guitar and is pinned behind the whole time.

Chronic Xorn's drummer had surprised me with his performance behind the kit though. His drumming is pretty sufficient and it is good enough that it rises above the mediocre level. Dude has plenty of variation in his strike patterns and his pacing. The well-developed drum patterns that he was able to convey in here makes the audience expect something more than the dullness of the other instruments. I also do admire the production of 'For These Sins Who Must Die'. The album wins my favor with the fact that the production is pretty good and that all the instruments and layers are easily deciphered.

Though this sophomore studio release of Chronic Xorn has a few decent sections, it still fails to impress and it disappoints in so many levels especially when we talk about the all in all outcome of the offering due to its dreadfully repetitive and predictable song structure. From the guitar part, vocals, and lyrical themes; 'For These Sins Who Must Die' is just the same garden-variety metalcore music done again and again. Well, I guess some of you had already figured that out by just looking at the album cover. Yes, we can hear a room for improvement from this band, but they sure are in a long way for that. (Felix Sale)

(Self - 2017)
Score: 50

sabato 27 gennaio 2018

Maglor - Asunder

#PER CHI AMA: Epic/Pagan Black, Moonsorrow, Summoning
La mia ricerca spasmodica di musica mi ha portato questa volta a spingermi fino al Canada, a Calgary per l'esattezza, a scoprire questi Maglor, combo formatosi nel 2002 ma con soli due album fino ad oggi all'attivo. L'ultimo uscito è 'Asunder', che a distanza di cinque anni dal debut 'Call of the Forest', torna con le sue tematiche "tolkieniane" e con un sound atmosferico fortemente votato ad un folk metal di stampo pagano, che per tematiche e suggestioni cinematiche, potrebbe evocare gli austriaci Summoning, ma che in realtà ha uno stile tutto suo che evolve sin dalla lunga opener, "Fog in the Hills of Anor". L'inizio è affidato a tastiere e spoken-words, poi ad una leggiadra chitarra acustica a creare un'atmosfera in cui si respirano inevitabilmente magia e poesia, in cui l'unica cosa che suggerisco di fare, è chiudere gli occhi ed immaginare. Immaginare distese infinite di prati, colline e montagne impervie, viste con gli occhi del falco che sorvola queste zone, respirando la natura pungente e fredda dell'aria. Sarà l'incontaminato paesaggio che sovrasta la band o la loro sconfinata passione per Tolkien, ma tutto ciò si traduce nelle note di questa song iniziale, ove non è difficile percepire queste sensazioni. La susseguente title track si muove invece su una matrice sonora più elettrica rispetto all'opening track, laddove anche le vocals abbandonano il più evocativo stile narrativo per lanciarsi in uno screaming comunque controllato che già era emerso nella prima traccia. La musica, sempre impostata su un metal mid-tempo, trova maggiore ispirazione nella seconda metà del brano dove convogliano ben più forti le componenti mistico-folkloriche dell'act canadese e dove si colgono maggiormente le influenze del trio, che conducono in primis ai norvegesi Wardruna e poi ai finlandesi Moonsorrow. I Maglor a mio avviso rappresentano la sintesi perfetta di queste due band, abbinando sapientemente l'ambient folk dei primi, con l'epica e pagana irruenza dei secondi. "Woodfall" ha delle ariose linee di chitarra elettrica che s'intrecciano con la melodica acustica della sei corde, in un brano che mostra una progressione più metallica, pur non perdendo quel feeling magico che contraddistingue il sound dei nostri, soprattutto là dove un'eterea voce femminile canta in sottofondo in uno stile vicino alla Myrkur più magnetica ed evocativa. Notevole comunque il finale della traccia, cosi avvinghiato da un'aurea ancestrale in grado di ispirare soltanto pensieri di libertà. Con "Northern Clans" proseguiamo su queste sonorità, forti di una produzione equilibrata e cristallina che esalta i suoni di questa release. Aggiungete poi un altro sognante break nella prima parte del brano, delle melodie che chiamano in causa l'epica dei Bathory di 'Twilight of the Gods' ed un finale folkish ed il gioco è fatto, difficile alla fine non perdere la testa per un disco del genere. "The Mountain Grave" è l'ultima sog che lascia al suono delle cornamuse il compito di suggellare uno splendido album proveniente da meravigliose e ispiratrici terre lontane. (Francesco Scarci)

(Sounds of the Land Records - 2017)
Voto: 80

Eneferens - In the Hours Beneath

#FOR FANS OF: Cascadian Black, Agalloch
Eneferens is a one man atmospheric black metal project, created at the beginning of 2016 by Jori Apedaile. Initially, he lived in Montana, where he took part in another atmospheric black metal band called Arkheon Thodol. Later, he moved to Minnesota leaving the initial project and deciding to create a new band, Eneferens. Since its inception, this new project has been pretty active, releasing two albums and one EP in only two years. Now it’s time to review his second effort entitled 'In the Hours Beneath', which was initially an independent release. Anyway, his work gained some interest and thanks to the excellent label Nordvis Produktion, decided to re-release it in 2017. From the very beginning you take a look to the album´s front cover, you realize what kind of music you are going to listen to. Eneferens moves undoubtedly in the realms of atmospheric black metal, but always trying to build a distinctive sound which makes the music very interesting. First of all, Jori uses profound death metal-esque vocals, instead of the typical black metal shrieks. I must say that his vocals are pretty consistent and they fit the music, although they are not the most usual ones in this genre. Moreover, he has no fear to add some clean and quite melancholic vocals, like in the opening track, “Ascension”. For some reasons, those parts remind me Agalloch (but also Italians Novembre/ndr), though I wouldn´t say that they are very similar bands. Those vocals plus the acoustic sections, give this release a quite melancholic feeling, which confirms what the aforementioned album cover promises. Another good example of it, is represented by the third track, “Morning”, which is one of the calmest tracks of the whole cd, with a slow pace, some acoustic sections and delicate clean vocals. 'In the Hours Beneath' is in general a not very fast work, as Eneferens prefers to create mid-tempo tracks with some very slow and heavy moments ("Chrysantheum", which suddenly includes unexpected fast sections). Another good example is provided by “Refuge”, which flows quite naturally between mid-tempo, slow and fast parts in a very well-done way. The guitars are indeed a true highlight of this work, playing a major role and being quite varied and very well executed. I couldn’t define them citing only one genre, I can feel influences from (obviously) black metal, but some parts can even remind death or post black metal influences. The slow nature of this work has also a slight touch of doom metal, mainly due to paused and deep sections always accompanied by Jori’s growls. His vocals are, as already mentioned, very well-done in both styles, being the clean ones the most original ones. Those vocals can disappoint the listener who wants a rawer and more classic stuff, but if you listen to them with an open mind, I sincerely think that they are fine and fit perfectly well the music. All in all, Eneferens second effort is a very solid release. Jori has tried to create a very personal album, which initially can be described as an atmospheric metal album, although it has some influences and twists which make it a distinctive work with an intense melancholic touch. Excellent stuff. (Alain González Artola)

(Nordvis Produktions - 2017)
Score: 85

Bereft of Light - Hoinar

#PER CHI AMA: Black Doom, Wolves in the Throne Room
Quello delle one-man-band è un fenomeno assai diffuso sbarcato ora anche in Romania. Ad esserne affetto è questa volta, Daniel Neagoe, mastermind dei Bereft of Light, interessante progetto black/death doom, prodotto dalla Loud Rage Music. Forte della sua esperienza in band quali Shape of Despair e Pantheis, giusto intanto a metter li due nomi forti del panorama funeral mondiale, il bravo artista rumeno si lancia con 'Hoinar', in una commistione di afflitte sonorità decadenti unite all'asprezza del black metal a stelle e strisce di stampo cascadiano. "Uitare" è una lunga intro strumentale dal forte sapore nostalgico, una di quelle melodie da gustare alla finestra mentre una piovosa giornata di novembre volge al termine. La pioggia battente prosegue anche nella lunghissima "Legamant", quasi tredici minuti di asperità black, spettacolari parti acustiche, cavalcate roboanti in stile Wolves in the Throne Room, rallentamenti doom, disperate harsh vocals e soprattutto splendide fughe melodiche che si manifestando sovrane nella seconda disarmante metà del brano, in un crescendo emozionale da brividi. Con "Pustiu" ci prendiamo una più lunga pausa strumentale all'insegna dell'ambient, guidato da una struggente chitarra acustica e da intimistiche melodie da brividi. "Freamăt" e la conclusiva "Târziu", ci riportano alle sonorità assai care al buon Daniel, sempre in bilico tra un death doom atmosferico ed un più ferale cascadian black. Nella prima però, la novità risiede nella proposizione di epiche vocals pulite (in stile vecchi In the Woods o Primordial) che fanno da contraltare allo screaming feroce del polistrumentista rumeno, ottenendo cosi un effetto a dir poco esaltante. I frammenti di chitarra acustica nella seconda metà del brano che accompagnano poi il cantato evocativo di Daniel, sembrano indurre volutamente uno stato distensivo nella proposta del talentuoso musicista, che vanta tra le sue collaborazioni, anche Eye of Solitude, Ennui e God Eat God (ma il numero di band in cui Mr. Neagoe milita è ben maggiore). Chiudiamo con "Târziu", forse la song più lenta e sofferente del lotto, che esibisce uno splendido (l'ennesimo) break acustico centrale, dai cui drappeggi, s'innalzano le tormentate voci di Daniel che decretano l'eccezionalità di questo album da applausi. (Francesco Scarci)

(Loud Rage Music - 2017)
Voto: 85

venerdì 26 gennaio 2018

Kassad - Faces Turn Away

#PER CHI AMA: Black, Windir
I Kassad sono una one-man-band dedita ad un black metal abrasivo e sinistro. Fuori per la canadese Hypnotic Dirge Records, ma proveniente da Londra, l'artista che sta dietro ai Kassad mi ha impressionato non poco per la glacialità mista a melodia, della sua proposta, il cui risultato si riflette nelle sette tracce di questo 'Faces Turn Away'. Si parte fortissimo con il sound tormentato e spinoso di "Shame", selvaggio come pochi nella prima parte (e nell'ultima, con la riproposizione del refrain iniziale), notturna, raffinata ed oscura nell'estesa componente acustica della sua parte centrale, che traccia le coordinate stilistiche, all'insegna di un'ostentata ricerca di originalità da parte del mastermind inglese. La furia belluina continua nelle arcigne distorsioni sia ritmiche che vocali di "Pariah", una cavalcata epica, fredda, spettrale, stracolma però di un pathos avvincente e trascinante. Un'altra chitarra acustica ed è tempo di "Void", splendida nella sua evoluzione malinconica, a tratti tribale, sempre assai melodica, e con quella sua minimalista componente vocale narrativa posta su di un tappeto di riffs in tremolo picking. Tre soli minuti a disposizione di "Madness" per mostrare ancora l'epica ferocia, in stile Windir, di cui è dotato il misterioso musicista della city londinese. E poi ancora un turbillon di chitarre acuminate, il cui suono potrebbe essere paragonabile a tanti piccoli frammenti di vetro conficcati nella carne e alle grida di dolore che ne deriverebbero a toglierli. Il suono di un temporale, dei synth e siamo approdati a "Broken", dove la voce acida del frontman domina su di una ritmica pacata, atmosferica, pronta ad infuocare l'aria, che pare saturarsi di gas pronta ad esplodere; invece rimane bloccata in un magnetico incedere che ci accompagna senza paura ad affrontare la tenebrosa title track. Inquieta ed ansiogena, per quel suo immobilismo musicale intrappolato in un flusso nebuloso di suoni e harsh vocals. Ecco l'enigmatica "Face Turn Away" che idealmente chiude un album che ha ancora nell'ultima "Pulse", oltre nove minuti di suoni ambient che potrebbero rappresentare l'ideale colonna sonora per un film che francamente adoro, "K-pax" restituendo finalmente un po' di pace interiore dopo un assalto sonoro perpetrato per 45 minuti. (Francesco Scarci)