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venerdì 12 luglio 2019

Ordinul Negru - Nostalgia of the Full Moon Nights

BACK IN TIME:
#PER CHI AMA: Norwegian Black Metal, Emperor, Immortal
Uscito originariamente nel 2011 per la Banatian Records, ma andato assai presto sold-out, 'Nostalgia of the Full Moon Nights' dei rumeni Ordinul Negru, viene a grande richiesta, riproposto dalla Loud Rage Music, in contemporanea con un'altra release dei nostri uscita nel 2008, 'Lifeless'. Per chi ancora non conoscesse la band di Timişoara, sappia che i nostri sono fautori di un acidissimo black metal, nelle ultime release corredato da aperture atmosferiche, ma che in questi primi episodi fanno in realtà capolino molto di rado. "In the Fullmoon Nights", l'opener del disco, è infatti una rasoiata che richiama i selvaggi anni '90 in Norvegia, un sound all'insegna di ritmiche tiratissime in blast beat e grim vocals. Echi di Dimmu Borgir (era 'For All Tid') affiorano in alcuni millisecondi sinfonici della seconda "Steps Over Time", che delinea accuratamente dove affondano le influenze dei quattro musicisti rumeni. La cosa si ripropone con più ardore nella terza "Crepuscul și Blestem", una traccia che oltre a mostrare ampi segni di sinfonicità, enfatizza con le classiche chitarre in tremolo picking, anche una certa vena malinconica, spezzata poi dalla tumultuosa veemenza black dei nostri. Il disco prosegue su questa falsa riga, infarcendo più o meno copiosamente, la violenta architettura ritmica dei nostri con spettrali inserti tastieristici che mitigano le intemperanze rabbiose offerte dal sound degli Ordinul Negru. I richiami al black anni '90 rimangono comunque molteplici: dai Burzum nella partitura iniziale di "Dark Realm" ai primi Ancient in "Forgotten in Apathy" ma pure echi di Gehenna, primi Immortal, Emperor e compagnia bella, sono più o meno udibili a 360 gradi in tutto il disco, anche quando emergono delle inattese clean vocals in "Beyond Twilight". Il disco alla fine è discreto, considerata peraltro una produzione non certo raffinata, un lavoro che deve stare assolutamente nella collezione dei fan della band rumena. Per gli altri, dò per scontato che nella loro collezione ci sianoin primis i grandi classici del passato, se poi rimane un po' di spazio, beh magari si potrebbe dare anche una chance agli Ordinul Negru. (Francesco Scarci)

Waldgeflüster - Mondscheinsonaten

#FOR FANS OF: Atmospheric Black Metal, Drudkh
Taking its Bavarian black metal style into a more anthemic and delicately adorned place, emotionally gripping high-resolution heartfelt heathendom travails twixt the timbers in search of the message within the 'forest whisperings' where Waldgeflüster finds its namesake. Far less dreary in production than the previous presentation but no less melancholic than 'Ruinen', these tickling strings through gruff folksy laments offer insights into how the fabled fury of black metal blasts and clip clopping cymbals can cry out through the deluges of choking atmospheric layering that make this band's music stand firmly within the boundary of black metal and curiously peek out to the lands beyond.

Epic anguished compositions consist of melancholic treble cries over humming rhythmic strums, the battle hardened black metal blast beat belabored by its forced march through this swirling nihil, and a majesty reached in “Der Steppenwolf” that is as proud as it is concerned with its struggle to endure has been brought to humbling fruition. Played in acoustic at the back end of vinyl versions of this album, these Jekyl and Hyde explorations of this strong song further express the turbulent dichotomous melancholy of being caught between the natures of man and wolf, an aperture through which Waldgeflüster both cherishes and laments the beauty in which it finds itself confined and simultaneously freed.

An echoing mix of awkward twanging and seas of reverb hammered into shape by blast beating makes “Gipfelstürmer” sound as much a storm as an echo of timelessness worn into stone as the longest piece on 'Mondscheinsonaten' dances a skyline of tempestuous gales and rides out a storm of withering emotions. Dense treble rainfall sloshes over thumping percussion as rhythmic vocals call out to the storm and attempt to subvert the deluge until drowning in the cries of cascading strings. Throughout this album is an expansive breadth of emotion with a focus on dragging out melancholic riffs, drowning them in the choral tones of a throaty choir, and accentuating the reverberating strings that twirl in the tremolo swirls of this clear and woeful sighing production.

Expressive sustain behind a trickle of guitar notes flourishes into a haze of grain, growing into a drastic gale of decaying strings struggling to hang on to their escaping breaths. The curvature of a chugging rhythm three minutes into “Rotgoldene Novemberwälder”, uplifted by more droning choral calls behind a rolling percussion, grips the heart with the psychedelic impact of Drudkh and the august heroism of Horn. Like reading the parallels between dramatic mythological rides into a deadly underworld, one is easily enwrapped in the throes of these decaying 'red-gold Novemeber forests' as life fades into another unquiet winter, hurriedly attempting to absorb the last nutrients of a time of plenty before enduring the coming cold. Thus “Und Der Wind...” and “Von Winterwäldern Und Mondscheinsonaten” take up a fierce anthemic mantle, cloaking the fading forest in swirling snow storms and making less distinct and more distant the cries of desperation emanating from the mouths of its victims as the onslaught of winter breeches the woodland refuge.

A breath caught in a whirlwind of emotions, imprisoned by the escapism of imagination within these arboreal walls, and falling to despair in a desperate struggle to stay upright, 'Mondscheinsonaten' strives to survive the privations of its station while still acknowledging the lustrous allure that such natural beauty can inspire in its meandering melodies. Yet still the tear of its fury must succumb to silence, the disquiet of its fitful attempts to survive fall to the desolation of existence's entropy. Such a knowledge is incredibly apparent throughout these foreboding forays yet still so mysteriously lingering between each heave of horrific glory, suggesting a beyond for which to strive despite such distinct decay and despair woven throughout these painstaking passages.

Where a song like “Und Der Wind...” flirts with the basics of a folk rock structure and energizes it with the fury of a black metal brutalization, the general cry of this cavalcade of corrosive textures becomes an understanding of the necessity of decay, the need to die in order to make life worth its struggle, and the endlessness that is entropy for fighting nonexistence through shout and shudder still realizes the same simple reality. Entropy cannot be reversed. (Five_Nails)

Score: 85
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Waldgeflüster is a German band coming from Munich. The German black metal scene is widely known and respected by the fans. There are tons of bands which play a quite orthodox form of black metal, while many others are more interested in playing a sort of black metal heavily influenced by the ancient history of their land, which is commonly known as the pagan black metal subgenre. The German scene of this subgenre is, in my humble opinion, one of the best and the range of bands playing this style is quite rich and interesting. While some bands have a heavy folk influence, using folk instruments more generously, other ones use them sparsely, being a secondary resource used to enrich the music in certain moments. I would place Waldgeflüster in this second group. Musically speaking, Waldgeflüster plays black metal with a certain somber touch, creating a melancholic atmosphere, without lacking the expected aggression in a band whose roots are the black metal genre.

'Mondscheinsonaten' is the fifth album of a band whose line-up has remained quite stable since it became a full band in 2014. Prior to this moment, it was a one-man band created by Winterherz. His talent was already clear in the first and impressive three records entitled 'Herbstklagen', 'Femundsmarka - Eine Reise in Drei Kapiteln' and 'Meine Fesseln'. Going back to the latest record, I can safely say that Winterherz´s touch and talent are still in a very good shape. 'Mondscheinsonaten' is a very nice piece of pagan influenced black metal with the aforementioned dark and somber touch, but with a good range of elements which make the album an excellent work. The album contains seven songs, being some of the quite long as the impressive "Gripfelstürme", probably one of the best if not the best track of this album. It´s a very varied and dynamic track with tastefully composed sections and melodies. This lengthy track includes excellent melodies, some powerful and pagan-esque clean vocals which accompany the usual high-pitched shrieks, as well as intelligently placed atmospheric keys . "Rotgoldene Novemberwälder" is the single of the album and summarizes perfectly the main characteristics of this album. It is an excellently structured song with impressive guitars and background vocals, which make the sound epic yet mournful. Once again the clean vocals, both in the front and in the background, play a major role in making these songs emotional. Even though the top-notch guitars and the already mentioned touching clean vocals are the ones which have the most import roles in 'Mondscheinsonaten', Waldgeflüster successfully use other resources to enrich this work, as some very nicely composed atmospheric keys which are one of the highlights in the very intense and hypnotic track entitled "Und der Wind". Acoustic guitars are also used in different tracks, mainly as a song opener, which is sometimes abruptly interrupted by a purely black metal-ish section or as an introduction to a acoustic esque sung section as it happens in the album closer "Staub in der Lunge". This song perfectly closes this excellent work leaving us a permanent feeling of melancholy.

'Mondscheinsonaten' is undoubtedly an impressive work which confirms Waldgeflüster as one of the best bands in the German pagan black metal scene. With songs having a strong black metal base, the German guys build an album rich in the use of different elements, which makes the listener keep interested from the very beginning to the end. It’s a emotionally very intense album, which I think is something great and makes the music even more special. (Alain González Artola)


Soulburner - Blessed by Fire

BACK IN TIME:
#PER CHI AMA: Thrash/Death, At the Gates
L'Australis Records, croce e delizia mi verrebbe da dire: rilasciano un album eccezionale come quello dei Target, riesumano un lavoro del 2008, questo dei cileni Soulburner, che forse cosi interessante non era. Ma partiamo dal principio. 'Blessed by Fire' è il debut album del quintetto di Concepción, un disco che includeva un paio di pezzi dell'EP 'Broken Mind', quattro dal demo 'Between Darkness', oltre ad una manciata di inediti. La proposta? Un death melodico tritaossa che contiente tutti i clichè di un genere che andava di moda negli anni '90 e che nel 2008 già puzzava di vecchio, figurarsi se riproposto nel 2019. Diavolo, e ora che vi racconto? Che l'opener "Bloodshow" è una sassata brutal tipicamente spaccaculi, che miscela la veemenza del death con l'arroganza del thrash, tuttavia sentito una miriade di volte. "Deadly Sin" e tutte le altre, proseguono ahimé su questa scia, dispensando ritmiche dinamitarde tiratissime, growling (e screaming) vocals, rari sprazzi melodici di matrice svedese (penso agli At the Gates nella terza "Broken Mind" o in "Sentenced From Beyond", in cui convogliano anche un che di influenze di Eucharist, Cardinal Sin o Ceremonial Oath), qualche buon assolo e francamente poco altro che possa far gridare al miracolo o più banalissimamente, giustificare la ristampa di questo lavoro. Nella storia del death/thrash infatti, di dischi di questo tipo ne sono usciti a migliaia e sono abbastanza certo, di aver potuto vivere serenamente anche senza ascoltare 'Blessed by Fire'. A proposito, dopo questo cd, i nostri sudamericani hanno fatto uscire un altro paio di release (nel 2014 e nel 2017) che viaggiano sui medesimi binari, magari vi dovessero interessare. (Francesco Scarci)

(Australis Records - 2008/2019)
Voto: 55

https://soundcloud.com/soulburnerofficial

lunedì 8 luglio 2019

Lustre - Another Time, Another Place (Chapter Two)

#FOR FANS OF: Ambient Black, Burzum, Mesarthim
Allowing electric sustain to decay into itself, like an ouroboros circling a distant star, “The Light of Eternity” gleams, suspended in space and only slightly changing during its vast lifetime as twinkling sunspots appear and dissipate along the surface of this bubbling sphere of sound. Below is chaos, the grumble of high-efficiency fusion churning vibrations down to string level and hoisting the weight of this newly formed sound by the fabric of space-time. Lustre attempts to burn eternal.

Unlike the previous compilation, the desperation in the howls from the torture of experiencing “The Light of Eternity” takes Lustre into a more dichotomous and significant territory where the drama and majesty of its celestial twinkling transfixes the mind while the achingly static inanity of lesser beings intrigue an artist obsessed with the broad brushstrokes of his universe.

Unfortunately, there is an insufferable inanity to “Waves of the Worm” where no nobility is experienced in its endless undulation. Through seven and a half minutes of a static Pink Floyd synth intro that would not be out of place throughout the opening moments of 'Wish You Were Here' and no songwriting to speak of backing its incessant idleness, this track has less appeal to it than the average Lustre experience and becomes a frustratingly placid piece of pretense even for this artist. For a band as low key and pedestrian as Lustre's music can get, this is a painfully slow disappointment with no redeeming qualities whatsoever.

Where Lustre's previous theme of gradually moving between the seasons and enduring the privations of the most desperate times of year made its early work enchant and lure a listener into its voluminous verses, this second segment of Nachtzeit's compilation series shows the inconsistency that even such a glacial ambient sound can have when a musician has yet to truly nurture his theme and hone his craft. This second chapter in Lustre's 'Another Time, Another Place' series consists of the Swedish bedroom band's earliest demo, 'Serenity' from November 2008, and rounds itself out with the September 2013 EP 'A Spark of Times of Old'. Clocking in only twenty-seven seconds longer than the previous seasonal styled release, this wider scope and breadth of scale from the concerns of the celestial to the minutiae of the minute have some difficulty in capturing the imagination despite displaying the musician's apparent desperation.

Despite “Waves of the Worm” coalescing into a lackluster track, synthetic xylophone returns, clinking along its counterpointing scale in a dull sighing lull, like slowly accepting the gravity of a singularity and observing the abyss overcome all vision in “A Spark of Times of Old” to redeem the release. Surrounded by truly sinister hissing, the dreary atmospheric organ synthetically shapes itself through the tinkle of an incontinent artist curling his spine and shrinking back into the cave from which he has so briefly emerged. After observing the majesty that awaits him, the daunting energies of the ever-burning celestial colossus, and the wretched struggle of the worm wriggling in the filth from which all life emerges, Nachzeit finally crawls back to do what he does best. Crying in his cave, feebly attempting to scare off the creepy crawlies that intrude into his small circle of light, this experiment with the outside world has confirmed his suspicions, there is nothing but dread outside his comfort zone. Instead, Lustre continues to linger, longing for its uninterrupted innocence and seeking simply a safe stagnation. (Five_Nails)

Dekadent - The Nemean Ordeal

#PER CHI AMA: Black/Death/Doom/Prog
Era il 2015 quando approcciai per la prima volta gli sloveni Dekadent, con il loro brillante lavoro intitolato 'Veritas', uscito peraltro autoprodotto. Come al solito, di acqua sotto i ponti ne passa parecchia in quattro anni, la band si è fatta conoscere anche al di fuori dei loro confini nazionali e da li al finire sotto osservazione da parte di un'etichetta discografica di un certo rilievo, il passo non è stato poi cosi lungo. La nostrana Dusktone Records infatti ha notato il quartetto di Ljubljana e credo non ci abbia impiegato poi molto a capire le potenzialità dei nostri e io non posso che esserne felice dato che avevo parlato benissimo della compagine a quei tempi (comprando peraltro l'intera discografia della band). Ed ora, in occasione del loro comeback discografico, torno ad esaltare le doti dei quattro musicisti guidati da Artur Felicijan. 'The Nemean Ordeal' è infatti un signor album, il quinto per i Dekadent, che confermano il pedigree della precedente release, andando quasi a fare meglio. Dopo la consueta intro, ecco accendersi le sinfonie magnetiche dei nostri con "Shepherd of Stars", un brano che, dalla robustezza della ritmica, al clangore delle chitarre soliste, passando attraverso le sue splendide melodie malinconiche affrescate dalle tastiere ed i vocalizzi del buon Artur, se non è perfetto poco ci manca, anche laddove accelera spaventosamente con un riffone di scuola Morbid Angel. Pelle d'oca, non aggiungo altro e sono passati solo cinque minuti scarsi. Ora li voglio alla prova del fuoco, con gli undici maestosi minuti di "Solar Covenant", un pezzo che parte in modo delicato, e persiste nel generare soffici emozioni di struggente godimento lungo i binari di un death doom emozionale sporcato di influenze più propriamente post-metal che arricchiscono il patrimonio musicale di questa esaltante realtà che spero quanto prima, possa raggiungere i risultati che merita. A me, parliamoci chiaro, i Dekadent piacciono parecchio e non lo scopro certo oggi. Sta invece a voi avvicinarvi senza remore alla band e farvi abbracciare dal suono avanguardista, progressivo, sinfonico, atmosferico, doomish, death, black e qualsiasi altra cosa ci vogliate sentire; non esitate, immergetevi nel sound sofisticato dei nostri che sembra avere cosi tante cose da dire, da lasciarmi quasi senza parole. "Wanax Eternal" è gioia per le mie orecchie: a parte la produzione spettacolare, è il gioco combinato di chitarre, keys e voci, a catturare definitivamente la mia attenzione in un lento incedere tra chiaroscuri temporaleschi e al contempo gioiosi che mi fanno sorridere, un attimo di gioia a pensare che ci sono ancora album in grado di solleticare amabilmente i miei sensi. I Dekadent ci riescono appieno anche con il trittico conclusivo formato dalle song "The Lavantine Betrayal", una traccia la cui essenza è vicina ad un caleidoscopio di profumi, colori ed aromi, con i nostri ad infrangere ogni regola, qualora ne esistessero, in ambito musicale. Vicini ad un che degli Akercocke, i Dekadent proseguono lungo la loro strada con esplosioni astrali e divagazioni prog. "Escaping the Flesh So Adamant" è il furioso pezzo black metal che non ti aspetti, dopo aver ascoltato cotanta meraviglia; sapete una cosa però, è la furia che non ti aspetti rivisto nella sua sprezzante originalità che assembla e disintegra suoni, percezioni e certezze, il tutto in pochi minuti. Si arriva cosi alla fine del sogno con l'intrigante title track, gli ultimi otto minuti che mettono insieme questa volta la roboante pesantezza dei Morbid Angel, la creatività dei primi Nocturnus, la follia degli Akercocke con la freschezza del post-metal, la vena sinfonica dei Dimmu Borgir, l'epicità il tutto riletto dall'immensa personalità di questi quattro musicisti sloveni. Per me 'The Nemean Ordeal' è già entrato nella top 3 dell'anno e se non ci saranno altri contendenti a rubargli uno dei tre gradini del podio, rischiano seriamente di stare in quello più alto. (Francesco Scarci)

domenica 7 luglio 2019

Mercy's Dirge - Live, Raw & Relentless

#PER CHI AMA: Black/Thrash, Celtic Frost, Possessed
Prosegue l'excursus sulle band rumene da parte della Loud Rage Music. Oggi è la volta del debut dei Mercy's Dirge, 'Live, Raw & Relentless', un album uscito autoprodotto nel 2018 e riproposto dall'etichetta di Cluj-Napoca nell'aprile 2019. In realtà, il disco contiene brani contenuti nell'EP uscito lo scorso anno e nei demo di metà anni '90 della band. Si proprio cosi, visto che il sestetto di Suceava aveva fatto uscire un paio di tapes nel 1993 e nel '95 prima di sciogliersi nel '97 e ritornare poi nel 2015. Il disco potrete pertanto immaginarlo come una sorta di bignami di rozze sonorità black/thrash/death di fine anni '80, un po' come mettere sotto lo stesso tetto Venom, Possessed, Celtic Frost, primi Sepultura, Kreator e Bathory, in un disco che francamente mi sento di consigliare solo ai nostalgici del genere. Undici tracce per quasi un'ora di suoni che definirei retrò proprio per non scrivere vintage e che poco ormai hanno da dirmi, avendo vissuto a quel tempo l'ondata di tutti quei mostri sacri. Se poi, siete giovani e non avete mai avuto tempo di approfondire le band di cui sopra, ma sarebbe un vero sacrilegio, allora provate a dare un ascolto anche al nevrotico sound dei Mercy's Dirge, alle architetture ruspanti (quasi punk-hardcore) di "Devilish Wish", ove accanto al cantato urlato, trova addirittura spazio una voce pulita. Tra gli altri brani, mi ha colpito l'epicità occulta di "In the Name of...", cosi evocativa nel suo cantato arcigno che troneggia su quella ispida ritmica sparata sul finire a tutta velocità. Il disco prosegue su questa scia fino alla conclusiva, seminale ed heavy "Senseless Agony", in una sorta di finestra su vista death/punk dei favolosi anni '80. Insomma, praticamente nulla di innovativo, solo un bel salto indietro nel tempo alla riscoperta di vecchi suoni ormai dimenticati nella notte dei tempi. (Francesco Scarci)

Mat Cable - Everyone Just Going Through Something

#PER CHI AMA: Alternative Rock
E questi Mat Cable chi diavolo sono? Leggo la loro biografia che mi riporta all'anno della loro fondazione, il 2013: da allora la band lombarda ha confezionato un paio di EP, fino ad arrivare a questo debutto sulla lunga (ne siamo proprio sicuri?) distanza. Fatto sta che 'Everyone Just Going Through Something' è il nuovo disco del trio italico, che esce per la Alka Record. La musica proposta la indirizzerei in un rock alternativo che da "The Rim" a "Your Fire", ci propina 28 minuti di musica che vede in molteplici influenze, la sorgente musicale per i nostri. Dirmi fan di queste sonorità che pescano un po' dal post-punk revival britannico, dall'indie e dall'alternative rock mi pare un po' eccessivo, però c'è un qualcosa nella musica del terzetto nostrano che talvolta catalizza la mia attenzione. Forse quella melodia di sottofondo dell'opening track che sembra la musica di una giostra infernale o il rock sporco della seconda "June" che s'insinua nella testa con quel suo rifferama arrogante quanto basta per indurci al più classico dell'headbanging. La voce di Raffaelle Ferri poi è sicuramente interessante, mi ricorda qualcuno che francamente non sono riuscito a mettere a fuoco, nonostante i molteplici ascolti. Incendiaria, almeno a livello ritmico la terza "Hey Doc" che vanta più di un qualche punto di contatto con gli Arctic Monkeys. Con "Hair" facciamo un salto temporale indietro nel tempo di 50 anni (accadrà anche con "You Like Me"), là dove mi immagino band sopra un palchetto con pantaloni a zampa di elefante, capelli cotonati, qualche schitarrata di accompagnamento, una voce suadente e il gioco è fatto. Con "Heart of Stone" facciamo un balzetto in avanti con i tempi e arriviamo a proporre un discreto punk rock, ruffiano nel chorus e nelle melodie. Il disco scivola via velocemente, complice la breve durata dei brani, fino ad arrivare a "Terror", scelta dalla band come singolo dell'album insieme a "Your Fire" e anche eletta dal sottoscritto come mia song preferita, forse per quel suo fare più pesante e ammorbande rispetto alle altre track. Dicevamo di "Your Fire", una bella mazzata nei denti che sancisce la fine delle ostilità di questo 'Everyone Just Going Through Something', lavoro interessante ma ancora un pochino acerbo. C'è strada da fare, meglio mettersi in moto dunque. (Francesco Scarci)

(Alka Record Label - 2019)
Voto: 64

https://www.facebook.com/matcablemusic/

Officium Triste/Lapsus Dei - Broken Memories

#PER CHI AMA: Death/Doom, primi My Dying Bride
Lo scorso anno (2018), l'etichetta cilena Australis Records, ha fatto uscire un signor split album dove a condividere la scena figurano gli olandesi Officium Triste e i Lapsus Dei. Partiamo proprio da quest'ultimi e dalle loro tre song che ci consegnano la personale visione death doom melodica della band di Santiago. E diciamolo subito, "Human" (la mia song preferita), "Faithless" e "The Feeling Remains", sono tre pezzoni dediti ad un sound malinconico che per forza di cose rimandano ai primissimi Paradise Lost e ancor di più ai My Dying Bride, in un incedere costante, melodico e compassato, fatto di chitarre pesanti, atmosfere anguste (soprattutto nella seconda delle tre), contrappuntate da growling cavernosi. Poi ecco approdare gli olandesi di Rotterdam, gli Officium Triste, una vita nel doom, grandi album rilasciati e... tac, eccoli esordire con "The Weight of the World", una cover dei britannici Editors, una song davvero iper malinconica, in cui sei tulipani offrono una versione indie post rock assai vicina a quella originale per non dire ancor più nostalgica ed emozionale. Rimango un po' più dubbioso, dopo aver ascoltato questa perla, trovarmi di fronte alla scelta di accostare questa song alle due successive, "Crossroads of Souls" e "Pathway (of Broken Glass)", due pietre miliari della band qui in modalità live, che ci riconsegnano gli Officium Triste nella versione che già conosciamo, ossia oscuri alfieri di un death doom flemmatico e melodico, drammatico ed emozionale, che nulla aggiunge a quanto già sappiamo, ma che anzi aumentano la trepidante attesa per un comeback discografico che manca oramai dal 2013. Per ora ci si accontenta delle briciole, ma presto, sono certo, sentiremo parlare del ritorno degli Officium Triste, cosi come quello dei Lapsus Dei. (Francesco Scarci)

giovedì 4 luglio 2019

Lustre - Another Time, Another Place (Chapter One)

#FOR FANS OF: Ambient Black, Burzum, Mesarthim
Delving into Lustre's back catalog, 'Another Time, Another Place (Chapter One)' unearths an unreleased EP in the form of 'The Ardour of Autumn' (2013) and blends it into a reissue of the 2009 EP, 'Welcome Winter', to round out a forty minute foray into Lustre's ever-inviting comfort zone.

In a world of shrieking solos and furious drum fills, Lustre's delicate and intimate ambiances can leave a listener feeling as though he is the brutish beast accidentally intruding into a fragile shop brimming with decorative curios. The relaxing sigh of this music fogs the mind with easing endorphins as sprays of guitar foam hush the tinny keyboard resonance at the top, surrounding the space behind this crisp tinkering foreground with fuzzy gravitational waves. Like crossing that small shop's threshold and stepping into world stagnating in its antiquity, Lustre leaves the chaos of a city or the battles across a countryside swarmed by foes behind in order to bounce around Balamb or cast a line from Fisherman's Horizon in a mini-game of metal where its majesty is in its sickly sweet musical menagerie melting across an icy landscape and an even more frigid furrowed brow.

Dim flickering melodies happily bounce shadows away, like tongues of flame inviting company into the comfort of newly-created nostalgia. Holding back the chill of autumn breezes, the newly debuted 'Ardour of Autumn' is choreographed like the coordinated drips of condensation accumulating from stalactites as fingers of time run round the rims of glassy puddles of eternity to hum life into such stoic silence. With a background of weighty guitar grain chased down by hushed snarls, even the most sinister muffled shriek becomes a whisper of distant malevolence as fleeting furies etch their echoes into memory.

The bestial backdrop of “The Ardour of Autumn (Part 1)” swells and shrinks the chest like a cigarette sigh by the fire pit while the rest of the plastered party shakes the property's foundation at the basement battle station. A melancholic turn, as though the happy plodding of those sweatshirt-clad evenings has finally ushered in the first snows of November, heralds the drag of evenings into the wee hours of the morning as alcohol affects emotions and the second wind of the night brings a brain bursting with forlorn thoughts, the blur of guitar rising to more prominence in the mix and the peaceful synth shedding small tears tasting of bygone torments so far away yet lingering as woeful reminiscences of one's past innocence.

There is little jauntiness to these highly-structured tunes, merely a relaxing and mystical, brooding and funerary feel that implores a listener to contemplate not only its own relentless embrace but also the wandering thoughts that such strict structures incubate in a brain craving the chaos of creativity. Still, after the ears are deadened by another session of the metalhead's traditional form of therapy, the intrigue and ambiance of Lustre becomes an almost magical nightcap to an evening of howls and growls. (Five_Nails)