Cerca nel blog

sabato 23 dicembre 2017

La Colpa - Mea Maxima Culpa

#PER CHI AMA: Black/Doom/Drone Sperimentale
Tre anni or sono, alcune anime travagliate cercarono rifugio in un angusto e tetro sottoscala per potersi riunire in segreto ed espiare i propri peccati. Gli incontri divennero assidui, a conferma che il processo di penitenza dava i suoi frutti e fu così che La Colpa prese vita. Ogni volta il cerchio si stringeva per una preghiera senza tempo e senza dio, guidata dal desiderio di trascendere il dolore che perseguita l'anima e il debole corpo che la ospita. L'orazione prendeva forma, prima un suono, poi un altro, poche parole che diventavano sempre più potenti fino a strappare il mal di vivere per riversarlo in un otre colmo di terra ("Soil"). In principio era il metallo che batteva come la pioggia su una squallida tettoia, mentre una voce inumana alitava il suo mantra accompagnato da profonde note a scandire il tempo. Esplosione, suoni distorti e graffianti, grevi di dolore che accelerano la loro corsa verso le profondità recondite del freddo terreno che li chiama a se per il lungo riposo. All'improvviso tutto tace, la supplica viene zittita perché l'espiazione non è completa e il rifiuto innesca una furia inaudita che va scemando e si spegne. Poi è la volta della rassegnazione, quella nera dove mille lacrime roteano ad una velocità incalcolabile mentre trafiggono l'inutile gabbia di carne ed ossa del corpo umano. Le cicatrici ("Scars") sono l'unico segno postumo dello scempio perpetrato, mentre il tempo rallenta e lascia spazio a pensieri, incubi ed urla. Meritiamo il nostro nefando destino, intrappolati e senza speranza, perchè siamo morti e null'altro importa. La strada è ancora lunga, ma si intravede la fine, finalmente la morte dell'anima che cancellerà il dolore, dove i muri di suoni si stringono sempre più per soffocare e stritolare. Rimangono solo frammenti ("Fragments") di una risata beffarda che non ci appartiene, riflessa in un falso specchio che preferisco rompere per estirpare ogni singolo dente e non poter ridere. (Michele Montanari)

(Toten Schwan Records - 2017)
Voto: 75

https://lacolpa666.bandcamp.com/album/mea-maxima-culpa

Drudkh/Paysage d'Hiver - Somewhere Sadness Wanders/Schnee IV

#FOR FANS OF: Atmospheric Black
Shadows lengthen earlier each day as changing leaves and gradually falling temperatures accompany the arrival of another Drudkh split to sate an autumnal appetite. This year the Kharkiv crew has chosen to collaborate with Paysage d'Hiver, a Swiss bedroom black metal band whose French name translates to 'Winter Landscape'. As Drudkh continues to discover new open spaces ensconced within the confines of dense forests, Paysage d'Hiver is swept up in the gusts of a dark and stormy night as Tobias Möckl, under the pseudonym Wintherr, fruitlessly searches for shelter in the relentless cavalcade of chaos.

Drudkh's contributions in “All Shades of Silence” and “The Night Walks Towards Her Throne” bring the stellar consistency expected from this Ukrainian black metal mainstay. Through Drudkh's twenty-one minutes in the spotlight stand tireless thicket sentries at the edge of the woods while waves of blaring melodies purify the lands within of the faint of heart. After wandering overgrown trails with intricate and labyrinthine harmonies, “All Shades of Silence” finds solace in a clandestine grotto watching night fall as the stars wink over the trickles of little waterfalls. These quiet introspective moments remind one of melancholic memories while the little escape becomes a prison of past regrets. As day returns the air becomes exasperated and ominous while the whirling harmonies quit their quiet getaway, refreshed and ready for another ambling adventure.

“The Night Walks Towards Her Throne” has the classic intensely hammering Drudkh tone reminiscent of those days when 'Forgotten Legends' and 'Autumn Aurora' rolled their lengthy repetitious rounds behind quick guitar slices and scattered shrill sound waves against garage walls. The professional production quality greatly enhances the impact of this song with prominent double bass kicking and enough distance between the distorted guitars to escape the black metal blend and soar across the gorgeous vista created by its second progression. A wail of guitars is joined by blast beating as it clambers into a whirl of drawn out vocals in a gorgeous turn of the eternal treble wheel. This reverberating harmony encapsulates the infusion of reverential folk tones into the sharp soundscape of black metal in a gorgeous cycle that longs to last an aeon. Drudkh is a band that never fails to impress and throughout these hypnotizing songs comes the foreboding knuckle-cracking chill that signals another adieu to warming sun and green grass.

Swelling in a breathy fashion bookended by quiet acoustic guitars and heaving winds, Paysage d'Hiver summons a blizzard of intensity where waves of distortion ebb and flow as the foreground is held up by sharp snaps of a snare center. Wailing lead guitar melodiously howls at the confining rhythm guitar and vocals give a gravely scream behind the higher leads in “Schnee IV”. Typifying the dreary, exhausting, and forlorn hope of an inescapable structure, Wintherr seeks inspiration from the likes of Darkthrone and Burzum to conjure this tempest. The guitars are winds of chaos with whispers of melody hidden in the maelstrom through seven minutes of a single structure before a riff change from the lead guitar attempts to scream its way out of the whirl of degradation. The crisp hail of mechanical drumming sets a stoic standard and inundates the air with flurries of momentary fills between hypnotic passages, compounding on each other and engulfing the landscape in this ferocious blizzard.

Drudkh's delicate autumnal passages beautifully flow into the harsh scarcity of Wintherr's savage storm creating a complimentary split that delightfully accompanies the atmosphere of this most precious time of year. With Drudkh's prolific discography and Paysage d'Hiver's experience, this professional presentation is keen to highlight the drastic changes endured throughout these unforgiving seasons. (Five_ Nails)

venerdì 22 dicembre 2017

Kera - Hysteresis

#PER CHI AMA: Death Progressive, Meshuggah, Opeth, Death
Album di debutto per i transalpini Kera questo 'Hysteresis', che conferma come la Francia sia diventato un territorio di artisti dotati di una creatività fuori dal comune. No, non sto già incensando questo lavoro, faccio pure e semplici constatazioni in base al numero di uscite discografiche di elevata qualità che ogni giorno escono dal paese dei nostri cugini. Ma non divaghiamo e torniamo ai Kera, quintetto di Parigi, che ha all'attivo un EP omonimo uscito nel 2015. Il genere dei nostri è un death progressive che dopo una breve overture, irrompe con "Harbinger of Doom", una traccia che si muove su ritmi sincopati, che potrebbero strizzare l'occhiolino ai Meshuggah, cosi come pure ai Death, ma che in realtà non lo fanno fino in fondo. Questo perchè dai solchi di questo lavoro, escono sonorità diverse che provano a mischiare la veemenza del death poliritmico forgiato dai gods svedesi con la tecnica sopraffina di altre divinità, i Dream Theater, in un sorprendente sound in grado di fondere rabbia, melodia, tecnicismi e ancora death, hardcore e progressive. La proposta corrotta da varie influenze, si traduce anche nell'utilizzo di vocals sia growl che pulite, qui decisamente meno convincenti. Quello che invece convince e non poco, è l'apparato solistico che delizia le orecchie con assoli deliziosi e fantasiosi, cosi come in aperture acustiche (spettacolari a tal proposito, gli ultimi tre minuti di "Silence") che suggeriscono gli ultimi Opeth quale punto di contatto con i nostri anche se in realtà sono gli anni settanta ad aver sospinto la voglia di stupire di questi musicisti. Con "Sanity Fails" si torna a far male con un approccio votato ancora a Chuck Schuldiner e compagni, con un altro pezzo dritto verso il bersaglio che trova modo di rompere il suo disarmonico incedere, solo attraverso un altro spettacolare assolo. Si arriva cosi alla semi-acustica (nella prima metà) "Epiphany of a Lunatic", in cui sembra aver a che fare con un'altra band, un altro genere, altri musicisti, un altro cantante, prima che si torni a pestare sull'acceleratore, dimenticandosi di quelle soffuse melodie che avevano deliziato in apertura di brano. Poi ci si può solo accomodare in poltrona e lasciarsi stupire dalle scale ritmiche su cui si arrampicano i nostri, in un climax ascendente ricco in emotività e sorprendenti divagazioni che sembrano uscire dalla chitarra del buon Carlos Santana, in una miscela di rock, blues e fusion, tenendo sempre ben presenti le radici estreme della band. Con "Sirens" si torna sui ritmi sincopati "death-meshugghiani" iniziali, in un altro vortice sonoro in cui a mettersi in luce oltre all'onnipresente apparato percussivo, anche un ottimo basso, in una sequenza impressionante di stop'n go e schitarrate elettriche da lasciare a bocca aperta. C'è ancora tempo e modo per lasciarsi impressionare da questo ensemble francese: mancano infatti a rapporto "Delusion", "Compos Mentis" e "Silence (Slight Return)". Se la prima non mi convince più che altro per la performance vocale urlata o meglio strozzata in gola di Ryan Salahou, o per dei cori non proprio azzeccatissimi, non si possono certo sollevare grosse obiezioni alla seconda in fatto di irruenza, melodia e comparto solistico, un po' meno per via della voce, che probabilmente rappresenta a questo punto, l'elemento debole dell'ensemble francese. Non tradiscono infatti gli assoli, sempre ficcanti e travolgenti. Il disco dopo quasi 50 minuti, giunge alla conclusione con un'ultima perla di rock semi-acustico che paga decisamente dazio a Mikael Åkerfeldt e soci con un'altra preziosa performance di death carico di groove. Ben fatto, non c'è che dire. (Francesco Scarci)

The Pit Tips

Francesco Scarci

Moonspell - 1755
Xanthochroid - Of Erthe and Axen Act II
Nailed to Obscurity - King Delusion

---
Five_Nails

Shroud Ritual - Five Suns
Festival of Mutilation - Gods of Infernal Desolation 
Oak Pantheon - From a Whisper

---
Alejandro "Morgoth" Valenzuela


Arafel - For Battles One Fought
Skagos - Anarchic
Voices - London 


---  
Felix Sale
 
Mass Hypnosia - Toxiferous Cyanide 
Pathogen - Ashes of Eternity 
Amaranhig - Bagong Katay

Runespell - Unhallowed Blood Oath

#FOR FANS OF: Black/Doom, Agalloch
Hearkening to those halcyon days of black metal's second wave an economical black and white cover captures a solitary figure with a corpse painted face standing twixt the exposed rootage of ancient and shadowy timbers. Nightwolf's neck cranes and his visage upturns towards the sky as though studying the intricate emblem blazoned in the canopy. Axes, spears, and a sword peek out from behind an ornately embellished shield as starkly slashing typeface accentuates the moniker its pointed protrusions conceal. Runespell is somewhere in this vast visual valance of lo-fi ridiculousness intermixed with individual enterprise. This accumulation of stylo swipes and copious colorless cuts completes the busy banner below as a howling wolf, backed by a distant mountain range, presides over the top. With such an eye for detail and a scandalous show of more is more this presentation can easily come to calamity. However intense and overt, the appearance of this cover comes together as astutely brimming with reference and reverence while the sound behind the image strays into acres of Agalloch aesthetic despite imprisonment in a dusty and dingy Australian bush.

'Unhallowed Blood Oath' has a strong start with “Oblivion Winds”, a rather tepid middle section, and comes back with a vengeance in “White Death's Wings” and “All Thrones Perish”. The beginning and end play very closely to Agalloch's atmosphere and attitude, so much so that they have trouble taking flight to glimpse the extent of their own realms of conquest and instead dance through sure and charted jet streams. “Oblivion Winds” creates a gale of diminishing tremolos that weep over wide landscapes and tear through trees. This opus of an opening then slows down with a piano riff in the background, urging the ivories to wail in synchronicity with guitars before rising into a fiddler's melody.

“Bloodlust & Vengeance” sounds like the soundtrack to a cavalry charge across a windswept plain as shining sabres fell fleeing fodder. On a high sea of grass lowlanders fertilize the soil as claymores sever arms from torsos and carve regiments in twain. The under produced echoing vocals dart out from behind a wall of tremolo that should be far more satisfying to the black metal tuned ear. However authenticity is lacking. The high strung bloodlust contorts into a vengeance that fails to hit the expected blistering, almost atonal, shrieking apex so desired after a downpour of harmonies freezes into the tendrils of a river of blood. These apogees find their thunder in a double bass gallop but the snare and cymbal are immobile sentinels in spite of every attempt made by these guitar gusts to breathe some life into their low-end compliment. For a song as ambitiously titled as “Bloodlust & Vengeance” there is no payoff, no cathartic release, there is only a feel of frustrated fortissississimo.

This is where Nightwolf sticks to what is safe rather than goes out on a limb to personalize his music. The presentation of this album has all the trappings of an individual black metaller. Yet the music follows the flock so stolidly that it cannot even envision the extent of the paddock in which it is confined. “As Old Gates Unfurl” is a replicated experiment in atmosphere with a mixture of acoustic distance and that nearly atonal drawn-out chanting Norse vocal that Agalloch so readily employed throughout its storied career. This momentary peace aims the celestial gaze at you before “Heaven In Blood” makes you digest some Venom. Still, this deepest, darkest descent doesn't do more than try to sound evil with a chorus that indistinctly growls as it stumbles into the most mainstream notions of black metal, employing the stereotype rather than playing the style.

A noticeable change in production occurs when a far lower fidelity announces the shrill guitar harmony of “White Death's Wings”. Each instrument calls to the other from distant peaks atop their howling riffs, aligning the intricate notation through celestial curvature in Celtic concert. Here is where beautality arrives and the album reaches its memorable moments. The fury from before was tepid yet this new concentration of will and power finally brings the personality necessary to propel this album from its most average doldrums.

With its lead guitars trumpeting atop a dim and flickering background of dreary harmony “All Thrones Perish” brings long echoing vocal harmonies to fill the middle range as small guitar licks play in folksy candor to the frantic cadence of black metal's hurry. The combination grows with the addition of another guitar, flourishing with a tertiary tangle that wraps the growing vine to passionately penetrate the earth. These first three minutes harness the emotionally exhausting atmosphere of “As Embers Dress the Sky” and with a name like “All Thrones Perish” this rhythm seems to longingly call out in reverence to the now defunct Agalloch with its bass and percussion combination employed in unmistakable mimicry.

Though Nightwolf finds moments to eloquently call forth the fervent and expressive themes expected in a modern black metal release while simultaneously strolling through his own fiefdom of the Australian bush, the majority of this album is forgettable and bland. 'Unhallowed Blood Oath' plays as though a love letter written by a fan who dipped his toe into the black lake rather than as the result of a black metal musician bringing himself into the fold. With sycophantic and reverential tones that fail to personalize the space, despite a keen knowledge of each ingredient necessary for success, the proximity to Agalloch and gushing worship outweigh the aptitude for exploration needed to make this album anything more than an appetizer before venturing back into the likes of 'Ashes Against the Grain'. Befitting of the album's title, this blood oath need not be honored as another average Australian aimlessly appreciates the already accomplished and aggravatingly avoids anything atypical. (Five_Nails)

NØEN - Caraibi

#PER CHI AMA: Alternative Rock/Post Grunge, Nirvana
I NØEN vengono da una terra unica al mondo per la sua amena ed essenziale bellezza, dove dominano il paesaggio vigne a perdita d’occhio ed il sangue di antiche battaglie impregna ancora il terreno. È questa l’atmosfera che ha ispirato 'Caraibi', un disco d’esordio pieno di malinconia e rabbia, una prova che il rock può ancora regalare emozioni e fare bene all’anima. Sembra proprio sia questo ciò che il frontman Mattia Leoni vuole trasmettere nei suoi testi. Si tratta di sfoghi, pensieri, idee che non trovano manifestazione perché non esprimibili in un discorso oppure che non hanno la forza di rendersi reali perché troppo fragili nella loro pura magnificenza. Una difesa è quella dei NØEN, un fortino costruito con mattoni, sacchi di sabbia e lamiera, materiale preso in prestito da band come i Nirvana, gli Interpol e i Joy Division, impreziosito da una poetica che richiama i Verdena e il primo Vasco Brondi. 'Caraibi' inizia con “Hotel”, personalmente mio pezzo preferito dell’opera, un’implorazione ma anche uno sfogo di energie che esibisce la sua necessarietà con fierezza. La batteria di Federico Zocca è costante ed insistente, le chitarre sono dilatate in lunghissimi accordi distorti ed il basso di Stefano Melchiori sostiene con forza la struttura del pezzo, decorata con rugginosi sintetizzatori sottocutanei. Il giro armonico a tratti pare rassicurante a tratti pare invece sospeso, ne risulta uno strano effetto di trance e assuefazione. Completa lo scenario l’appassionata linea vocale con le sue distese e trascinate parole che sembrano tracciare delle lunghe scie bianche nel cielo. Un verso fra tutti “Fammi male, prova a insistere”. I brani scorrono piacevolmente grazie anche alla coproduzione di Enrico Bellaro, determinante nel suo ruolo di stregone del suono: i synth, gli effetti vocali e le scelte di arrangiamento, riescono ad esaltare la varietà delle composizioni aggiungendo sempre un elemento interessante ad ogni traccia. Due pezzi in particolare mi hanno colpito, “Mai’s” e “Vento”, dove le chitarre si scatenano e la rabbia esce prepotente. L’influenza dei Verdena è importante, i ragazzi avranno sicuramente ascoltato e amato 'Il Suicidio del Samurai', come, d’altronde, chi scrive. Ma solo di rabbia non si tratta, in “Mai’s” è apprezzabile una raffinata vena blues, opera di Davide Marotta (già membro della band stoner veronese Atomic Mold) che ha contribuito ai brani con le sue pirotecniche evoluzioni chitarristiche. A ben guardare, altri musicisti hanno partecipato alle registrazioni, in particolare Massimo Manticò alla chitarra in “Sola” ed Elena Ciccarelli al violino nello struggente pezzo di chiusura “Contro le Onde” che, come un paracadute, addolcisce la fine dei veementi assalti e dei tersi pomeriggi assolati di 'Caraibi'. I NØEN ci hanno regalato un disco d'esordio originale ed essenziale, seppur si percepisca una parte di personalità ancora nascosta che la band non ha ancora espresso e che sta cercando in tutti i modi di far emergere. Si vedono le potenzialità per riuscire a produrre musica ancor più particolare ed io sono certo che le verdeggianti valli di Sona con il loro retaggio di guerra, religione e storia, saprà guidare i ragazzi verso mete soniche lontane ed inesplorate. Nel mentre, ringraziamo per l’ottimo 'Caraibi' che consiglio di godersi in un momento di relax, a lume di candela ed abbinato ad una bozza di Custoza. (Matteo Baldi)

(Röcken Records - 2017)
Voto: 70

https://www.facebook.com/noenbandvr/

giovedì 21 dicembre 2017

Clouds Taste Satanic – The Glitter of Infinite Hell

#PER CHI AMA: Stoner/Doom/Space Rock
Avere la genialità dalla propria parte non è cosa che appartiene a tutte le bands. I Clouds Taste Satanic ne sono intrisi fin dal loro esordio, geniali e unici lo sono infatti sempre stati, release dopo release. Non sbagliano un colpo i nostri e con questa nuova lunga uscita, 'The Glitter of Infinite Hell, si confermano splendidi sia nei contenuti sonori quanto nel proporre il solito, spettacolare e caratteristico artwork. Il quartetto di New york ci delizia così di un'altra chicca galattica, proveniente dagli inferi e diretta verso lo spazio più profondo ed infinito. Doom, stoner e space rock strumentale spinto all'ennesima potenza, senza plagio né contagio ma una semplice interpretazione originale di un genere musicale ampio e vario, in un suono unico e riconoscibile tra i tanti cloni che trascinano di diritto i Cloud Taste Satanic all'ingresso dell'Olimpo dell'impero psichedelico pesante. In questo lavoro infatti, la psichedelia è resa ancor più intrigante, misteriosa e carica di tensione, in un flusso continuo di stati emotivi che s'intrecciano tra allucinazione e ansia, un viaggio infernale sempre sorretto da un'angoscia che dilata le pupille e agita il sangue di chi ascolta. "Greed", "Treachery", "Violence" e "Wrath", quattro brani incredibili, tutti della durata colossale che si aggira intorno ai 18 minuti. 'The Glitter of Infinite Hell' supera per intensità e bellezza anche il suo, seppur ottimo, predecessore. Musica strumentale che macina rimasugli rock degli anni settanta e li mescola allo space e allo stoner attuale con costruzioni cinematografiche e un'attitudine doom, difficile da spiegare, ma assai facile da adorare, in un rituale che si ravviva ad ogni uscita, caratterizzato da chitarre mastodontiche, cavalcate e mid tempo infiniti, e un lavoro alle sei corde davvero esagerato. Tutti i fantasmi dei miti che hanno fatto grande la musica del deserto e del destino, si presentano all'altare dei Clouds Taste Satanic ad applaudire una costruzione musicale che li evoca, li elogia ma non li copia, anzi li riveste di nuovo e costruisce un nuovo credibile ponte tra passato e futuro, un collegamento fatto con le note e le intuizioni originali di questi quattro musicisti provenienti dalla Grande Mela, in un concetto sonoro che è sinonimo di ottime produzioni e tanta originalità, pur mantenendosi fedele al proprio genere. Dimenticate tutto il resto e fatevi rapire da questa nuova creatura demoniaca, il diavolo vi piacerà come non mai! (Bob Stoner)

Celtefog - A Faded Wisdom

#PER CHI AMA: Epic Black, Vintersorg, Negura Bunget
Esattamente un anno fa, proprio in questo periodo, scrivevo di 'Sounds of the Olden Days', secondo lavoro dei greci Celtefog. A distanza di poco più di 365 giorni, eccomi alle prese con il nuovo EP del sodalizio di Alexandria, passato da status di one-man-band a vera e propria compagine a cinque membri. Quindi, cosa di meglio che una nuova breve prova a testimoniare lo stato di forma di Archon e compagni? 'A Faded Wisdom' è un mini cd di tre pezzi, per poco più di 20 minuti di musica che si aprono con la tribalità e l'eterea voce di una gentil donzella, che ha il merito di dare il via alle danze con "An Ode to Wisdom", in cui forte è inevitabilmente il richiamo alla scena ellenica, pur mantenendo inalterato quello spirito etnico in stile Negura Bunget, che già avevo evidenziato lo scorso anno. Il sound è fosco, malinconico ed enigmatico, per almeno metà brano, prima dello scatenarsi di una ritmica di matrice Rotting Christ, su cui si stagliano le arcigne vocals del frontman, accompagnate dai soavi vocalizzi della brava Hildr Valkyrie e di un chorus che sembra invece strizzare l'occhiolino a Vintersorg. La tempesta va a placarsi e lascia al frinire dei grilli, l'ingresso a "My Inner Winter", un pezzo dall'aura oscura, ma dalla ritmica definitivamente black, con chitarre taglienti di scuola svedese che sul finire invece vireranno verso un più melodico epic folk. In chiusura, ecco una traccia strumentale (fatto salvo per un paio di urlacci), "She", pezzo piuttosto ritmato che, coniugato con una produzione in generale assai fredda, regala gli ultimi cinque minuti di un black atmosferico, dominato in sottofondo dal suono della tempesta. Alla fine, 'A Faded Wisdom' è un dischetto carino, che ingannerà l'attesa per un po' per il nuovo full length dei Celtefog. (Francesco Scarci)

(Celtic Fog Productions - 2017)
Voto: 70

https://celtefog.bandcamp.com/album/a-faded-wisdom

martedì 19 dicembre 2017

Gut Scrapers – Getting Through

#PER CHI AMA: Hard Rock
Devo ammettere che questi Gut Scrapers mi piacciano molto nonostante ci abbia messo un bel po' ad inquadrarli. Con buona soddisfazione, dico che è stato divertente scoprirli nei particolari e capire quanta passione ci sia dietro questa loro proposta. Partiamo subito col dire che se vi aspettate qualcosa di nuovo, avete sbagliato cd, ma pensare alla solita zuppa riscaldata devota ad un banale rock'n roll, alla fine è ancor più sbagliato. La band di Nimes rispolvera in grande stile il culto vero del rock in varie salse, dall'hard'n roll al blues fino allo sleeze con un tocco di grunge e di roccioso metal style da classifica, facendolo in grande stile e con una propria personale, piacevole interpretazione. Il gruppo suona molto bene, si esprime come se gli Screaming Trees volessero imitare Slash, come se Alice Cooper giocasse con i brani storici dello street metal o degli Aerosmith ed è oltremodo interessante vedere come tra gli ispiratori della band ci siano anche i gloriosi Tesla. Così, l'assemblamento da guerra è pronto e pesca in tutti i settori del rock d'annata e in quello moderno, con il tiro sonoro che strizza l'occhio all'ultimo Ozzy e vede riaffiorire splendide chitarre vintage a stelle e strisce rieccheggianti il riff capolavoro di 'Wanted Dead or Alive' del buon vecchio Bon Jovi nelle tracce più melodiche, mentre assoli incandescenti e coretti alla Motley Crue aiutano a sostenere l'alto tasso adrenalinico dei brani cantati da un Thierry Pitarch in splendida forma, che fa il verso ad Alice Cooper, quanto all'oscuro crooner rock, Mark Lanegan. Il tutto condito con quella verve elettrica alla Dogs d'Amour o ai The Quireboys, rockers consumati, di strada, vissuti, che respirano polvere e trasudano energia senza mai dimenticare il concetto di libertà interiore nei confronti di una società decadente, concetti ben espressi nei testi di questo secondo lavoro della band transalpina uscito per Brennus Music e lanciato dalla Dooweet Agency. Esperienza, passione, qualità, una bomba pronta ad esplodere ed essere contagiosa, ottima nella sua proposta musicale quanto nel suo fumettistico artwork di copertina. Un album coinvolgente con brani decisamente trascinanti. Ascoltatevi "Thankful", "Ahead", "Ride" e provate a dire il contrario! Consigliato! (Bob Stoner)

(Brennus Music/Dooweet Agency - 2017)
Voto: 75

https://gutscrapers.bandcamp.com/album/getting-through

Devlsy - Private Suit

#FOR FANS OF: Post Black, Altar of Plagues
Post-black metal is one of those genres that I find too trendy and too hip to listen to. To tell you all frankly, there is only one post-black metal band that I dig, and that is the already split up trio of Ireland’s Altar of Plagues. The band’s first two full-lengths, 'White Tomb' and 'Mammal', are the perfect example of how to create a black metal album that emphasizes more experimentation and a creative expression than other forms.

Today, we have a Lithuanian band named Devlsy who attempted to pull off what Altar of Plagues had achieved with their early releases. However, what Devlsy put out with their sophomore studio record 'Private Suit' had failed to accomplish the standard craftsmanship of their forefather. 'Private Suit' is a record containing a distinctive stylistic blend of post-rock, a little touch of doom along with gothic metal, and of course black metal.

While the album has that upside on its enthralling aura, its overall quality is nothing unique to the post-black metal category. Right from the beginning of the album, the listeners are presented with extensive post-rock strumming which is collaborated with generic blast beats eruption shortly after. There are a reasonable amount of tremolo riffs used in here, but it is just basically to try and catch the listeners attention in an attempt to not make them feel bored. Yes, there is a perceptible presence of black metal ingredient here, but it is not that powerful.

The guitar riffs, while semi-hypnotic in some ways, are very dry and tedious. It is pretty much that generic two-chord riff passages that we can usually hear in a lot of predominant corporate rock-style black metal bands. The riffs are repetitive, irritating, boring, overblown, and just do absolutely nothing special at all. They never progress and they aren’t aggressive. Undoubtedly, the massive sound and sludgy twist of the bass played its part in putting across an emotional meaning behind the tracks in their proposal. It is the only element in the album that gives the whole thing decency. It sets the mood and plays as a solid undercurrent throughout the whole playing time of this release.

We head to the drum part of this material, where it solely depends on the hard-hitting approach of the band’s drummer. There is nothing much exceptional about his style, as the drummer only utilizes those typical blasts that most bands in this genre had engineered and mastered for the duration of their existence. The vocals are also a bit annoying. The roars and spooky wails are kind of bearable, but the soft hissing and clean vocal transition in an effort to change the mood of the songs, ruined the whole thing.

Album mixing is crystal clear, as expected to those records coming out under the post-black metal tag. Almost every instrument is hearable in most of the parts, and their tone holds well together, nothing sounds majorly out of place. The songwriting is tedious, there are no particular frame of mind to the songs, and they don’t have a substantial story to tell. The band undeniably lacks of introspection and presentation while fabricating this material, because the composition of the tracks sounds bland.

To conclude, Devlsy had produced an album not so brilliant, with 'Private Suite'. Maybe if the band had gone to a more straightforward atmospheric black metal manner with this offer, they would have pulled it off and assembled an acceptable release. However, it is evident that these guys have a great potential to become good musicians, it is just disappointing to know that at this point in their career, they are not doing an effort to focus on improving more on the facets that they have odds-on mastering. (Felix Sale)


Affliktor - S/t

#FOR FANS OF: Black/Thrash
US American black thrash? Well, let's give it a try, even though it is only one guy that runs this project called Affliktor. Once there was a time, when a musician played guitar, bass or drums (and the keyword in this sentence is "or"). Today guys like Toby Knapp, the man behind Affliktor, plays the formerly unknown instrument namely "everything". Sometimes one can enjoy the work of a multi-talent, but mostly this is not the fact. Knapp does not belong to these guys which have been blessed with an overdose of abilities. Perhaps he understands the techniques, but he is not able to evoke any kind of emotions. In other words: the songwriting does not belong to his strengths. Due to whatever reason, he is not able to write pieces that are more than fairly structured noise.

The pieces want to be metal and the basic ingredients like screaming guitars, a malignant voice and a solid rhythm section are not missing. But I don't think that Knapp himself has an idea about what he is actually doing. I do not need necessarily a traditional verse-chorus-verse pattern, but to begin somewhere and to stop somewhere alone does not make a song. The voice lacks charisma and all of you who thought that black thrash has something to do with filth and behaviour, will be disappointed. Affliktor is aggressive, but the songs do not convey this feeling of dirt that ennobles the good albums of the bastard genre. Even worse, the aggression is not bundled. Logically, this feature alone is not enough to leave an impact.

The songs also have no organic flow. For example, listen to the nerve-shattering guitars at the beginning of "Chaos Magick Totality", the staccato riffing and the unnatural change to blast beats-compatible drumming. I can see no sense in this. The unauthentic nagging crowns the outbreak of futile terror. "Born to the Breeder" marks another example of sonic cruelty. Whenever Knapp has a good idea, he is not able to profit from it. Everything ends before it has really begun, for example in the solid riffing at the beginning of the aforementioned title. The inevitable finally happens: the entire song is going nowhere.

If I had the might to stop the release of albums like this one, I would use it immediately. But no one stops guys like Knapp that flood the market. Okay, the album is more or less well produced, but this alone is no reason to put it on the turntable, if I am not mistaken. The songs themselves suck and that's the crucial thing here. Especially the solos are an annoyance, because they add absolutely no value. Their emotionless dissonance sucks. Sad but true: I am sure that Knapp does not lack enthusiasm, but this album fails the test. Recommended to all of you who see no sense in being a metal freak any longer. (Felix 1666)


(Transcending Obscurity Records - 2017)
Score: 40

https://affliktor.bandcamp.com/

lunedì 18 dicembre 2017

Tongues - Hreilia

#FOR FANS OF: Black/Death, Necrophobic
A special talent is needed just to play death metal, while talent, skills and technique to play good death metal; passion, intelligence and a singular taste for darkness are necessary to craft the black metal arts; elegance, melancholy and sophistication are essential to creating doom metal. However, to mix the three of them and succeed gloriously is a task just true legends have achieved. The trinity of extreme metal captured musically is not just ambitious, but arrogant, and if it fails, the fall is endless and terrible. Most bands that have tried this fusion haven’t overcome the expectations and demands of their own music. In my knowledge there is only one band that has risen over the corpses of the others and prevails to reclaim the throne of this unique combination, being this band the British monster Abyssal with three outstanding full-lengths in their repertory. But now, I’m pleased to say that there is another band rising to this moorland: Tongues.

'Hreilia' is the debut album of the Danish black/death/doom metal band Tongues. It opens with the subtle sound of the water reaching a shore, a shore filled with corpses depicting the splendid cover art, and then a guitar plays an enigmatic — almost cosmic — melody, slow drums in the background, a mysterious voice talks of forgotten ages, while the pace and melody evolves creating anxiety along with chants, suddenly it stops, a new guitar tune appears bringing with its speed, percussions become stronger, unexpected a horrific scream of a tormented soul burst into chaos. Blasting and magnanimous metal is presented to us in a rich, complex and strong combination of ideas, riffs and violence. Tongues plays its music with passion and strength, the compositions are compound and full of surprising changes, besides an atmosphere of evil and darkness is present all the time.

From the very beginning the album sounds like a classic, I can’t believe this full-length is released in 2017, it is out of this age, to me it is in the vein of legendary bands such as The Legion, Lord Belial or Necrophobic. The production and mastering sound like an album from the golden age of Swedish black/death metal. The second song, “Theophagous Wounds Of Earth”, starts with this bombastic bass line that inevitably reminded me of the forgotten mythical band Blot Mine and their first record 'Porphyrogenesis', sharing this kind of cosmic elements in the music with Tongues debut album and the solid presence of the bass guitar. This Danish band has not only accomplished mix the genres superbly but also has accomplished recreate the sound of the golden age of metal.

As aggressive as it can get, as violent or fast, 'Hreilia' is a pessimistic album, I wouldn’t call it melancholic or depressive because it is not, due to the nature of its music, it never gets lost in the melancholy of a passage or riff to lose its death metal core, it never slows down to sadness so much to lose its black metal touch and give way to a depressive structure. Meditation is suggested but barely present, contrary of a doom metal anthem. And this last line leads me to the music combination, and I have to say that black and death metal are the dominant forces of this band, doom metal is never in the lead, but always present, either in the guitar tuning or the slower moments, but never in the main path.

Tongues debut is impressive and crushing. One aspect I have to mention, is the outstanding vocal performance, it sounds so natural and faithful to the music that it seems to be another music element. The guitar work is glorious, and besides the three main genres this band claims to play, you can find trash metal and more classical metal influences in the form of guitar solos or catchy riffs.

The lyrics are dark and enigmatic; they talk of epic and cosmic tales. My favorite song of the album is “Grove Of Mithridate” which starts with an evil riff, almost psychedelic, it feels cursed and devastating at the same time, it has a tragic feeling that the music communicates perfectly, it’s aggressive and brutal, yet decaying and miserable. But the best song of the record is the longest as well: “Acumen Numinous” every good thing Tongues does in the previous songs is present here, but this song has a different structure and notorious progression, the guitar solo is superb and the drum performance is formidable. Close the half of the song we get this change of rhythm and a confusing guitar line resembling chaos — the end is near — and a colossal ambience is presented to us with solid guitars and chants in the background, is cosmic and delusional.

'Hreilia' is a mastodon of a debut, probably will become a classic in the future, and I can only wait to see what this band is going to release in the years to come. A must listen to fans of black metal, death metal and metalheads in general. (Alejandro 'Morgoth' Valenzuela)


mercoledì 13 dicembre 2017

This is not a Brothel - Far is Here

#PER CHI AMA: Stoner/Indie/Alternative Rock, A Perfect Circle
Tornano i This is not a Brothel, band di origine campana, con tutti i componenti sparsi in realtà in giro per Italia ed Europa. Li avevamo già conosciuti in occasione del loro debut album sia con un'intervista in studio che attraverso la recensione di quella release. Ora, i cinque musicisti casertani ci presentano la loro ultima fatica, un prodotto sicuramente competitivo da un punto di vista economico, visto che offre vinile e cd ad un costo risicato, ed una proposta musicale che prosegue il percorso musicale intrapreso nell'album omonimo. 'Far is Here' esce questa volta per la I Make Records e si presenta come un disco che richiama, sin dalle note iniziali, un certo alternative/stoner, che rimanda indistintamente alle scuole alternative americana e svedese, ma che da un punto di vista vocale, mi suggerisce invece un che degli Editors. Poco però i This is not a Brothel hanno a che fare con la band britannica; in "Black Madonna", sono infatti più i riferimenti agli A Perfect Circle e agli scandinavi Lingua ad indurmi il mio coinvolgente ma morbido headbanging. Decisamente più compassata la seconda "Do not Disturb the Driver", che evidenzia gli influssi post-grunge della compagine italica, in un brano ritmato ma dal graffiante assolo conclusivo. L'ensemble continua muovendosi su di una matrice soffusa anche con la title track che apre con un riff che s'incunea presto nella testa e la voce del bravo Fabio Giobbe ricama alla grande sfruttando la propria estensione vocale, in un altro pezzone davvero intrigante e dotato di sonorità decadenti. "Head High" conferma la mia visione brit per quanto concerne le vocals ma questa volta anche per ciò che riguarda la musicalità di un brano, sempre votato al versante indie, ma che volge il proprio sguardo anche verso un southern blues rock. È poi la volta di "Follow the Sign" ove il sound si fa più sinuoso: mi immagino una bella fanciulla mezza nuda che si muove sensuale attorno ad un palo di lap dance al ritmo di questa traccia. Con "I Say I", si continua invece a percorrere i torbidi sentieri del rock atmosferico, con una traccia che poggia su di un ipnotico giro ritmico, spezzato da un break che rimanda ai Nirvana, prima  che l'ennesimo assolo conclusivo regali quel quid addizionale per la buona riuscita dell'album. "Cold Like a Stranger" rappresenta il momento della ballata romantica, in cui è un certo mood malinconico ad affiorare, come in una uggiosa giornata di novembre con quell'ardore finale che strizza l'occhiolino ai Red Hot Chili Peppers. In "Missed Punch", i nostri non mi convincono troppo, e cosi skippo alla successiva "Queen of Nothing", song più movimentata rispetto alle precedenti, che sfoggia un riffing scuro, quanto la voce del bravissimo Fabio che mi incanta sempre più per la sua convincente performance vocale. Arriviamo nel frattempo all'ultima "Free To", che condensa la proposta dei This is not a Brothel in una traccia dai tratti disarmonici e più ostici da assimilare, che verosimilmente si propone di mostrarci la faccia più sperimentale della band italica. Dando infine un ultimo sguardo ai testi dell’album, vi basti sapere che sono stati affidati allo scrittore Gianluca Merola, autore di 'Dio Taglia 60', ed affrontano, in modo crudo, la realtà che ci circonda. Convincenti al massimo, ben fatto! (Francesco Scarci)